Sich um ein kratzendes Baby zu kümmern, kann schon stressig genug sein, ohne dass man das Gefühl hat, im Namen seines Ekzemerbabys mit dem Gesundheitssystem zu kämpfen. Wir haben sehr gute Erfahrungen mit der Behandlung von Ekzemen bei Säuglingen mit dem NHS gemacht, was zu einem großen Teil daran lag, dass die Kleine unseres Arztes ebenfalls an einem Ekzem oder atopischer Dermatitis litt und er die Krankheit daher sehr gut verstand. Aber wir wissen, dass nicht jeder das Glück hat, einen Hausarzt zu finden, der sowohl die Krankheit als auch die Auswirkungen auf die ganze Familie versteht. Wenn Sie verstehen, wie der NHS die Behandlung von Ekzemen bei Säuglingen und Kleinkindern plant, kann das sehr hilfreich sein, um die richtige Behandlung für das Ekzem Ihres Babys zu bekommen.
Die Behandlung von Ekzemen bei Säuglingen ist in der NICE-Richtlinie über atopisches Ekzem bei Kindern beschrieben. Darin werden die Kriterien für die Diagnose von Säuglingsekzemen, die geeigneten Behandlungen und Managementtechniken sowie die Frage, wann ein Kind an einen Ekzemspezialisten überwiesen werden sollte, dargelegt.
Unsere besten Tipps für die Behandlung von Ekzemen bei Babys durch den NHS
- If you suspect your baby has eczema it is worth going directly to your GP, rather than starting with the health visitors. This is because the moisturisers which form the basis of all baby eczema treatments are available on prescription.
- In our experience, there is around a 50% chance that any given cream will work for any one baby. Even if a cream works well initially the benefits may reduce over time. So it’s useful to realise that the NHS is largely reactive. Your doctor will assume that prescribed treatments are working well unless you tell him or her otherwise.
- It’s worth knowing that not all doctors are particularly sympathetic when confronted by a case of baby eczema. This is largely because it typically clears up of its own accord before a baby’s first birthday.
- Die Haut ist ein kompliziertes Organ, das in der Ausbildung oder Fortbildung von Hausärzten nicht immer gründlich behandelt wird. Wenn Sie in einer großen Praxis registriert sind, sollten Sie fragen, ob einer der Ärzte ein besonderes Interesse an Hautkrankheiten hat.
Diagnose von Ekzemen bei Babys
The key indicator in the diagnosis of baby eczema or atopic dermatitis is itchy skin. As babies can’t tell you that they are itchy, this is usually indicated by babies scratching themselves repeatedly. For an eczema diagnosis to be given, this itching needs to be coupled with at least 3 of the following:
- an obvious rash on the cheeks, trunk or extensor areas (the parts of the skin that touch when a joint bends are called the flexor surfaces, and the parts of the skin on the opposite side of the joint are called the extensor areas). In children over 18 months these rashes typically shift to flexure areas, usually behind the knees and inside elbows;
- a history of rashes on cheeks or extensor areas (or flexure areas in toddlers and older children);
- history of dry skin; and
- a history of hayfever, eczema or asthma (known collectively as atopic diseases) in an immediate relative. For children over 4, this changes to a personal history of atopic diseases.
Behandlungen auf den Schweregrad des Ekzems abstimmen
The NHS aims to match the treatment to the severity of a baby’s eczema. We’ve tried to capture the spectrum of diagnosis and treatment in our ‘Baby Eczema NHS Treatment Summary’ below. Atopic Dermatitis, or Eczema, is a very changeable condition so it is common for a child’s eczema to move up (or down) the severity spectrum. Therefore condition should be monitored and their treatments changed accordingly.
Die ScratchSleeves Zusammenfassung der NHS Ekzem-Behandlungen
Zunehmender Schweregrad>>> | Klar | Mild | Mäßig | Schwere |
---|---|---|---|---|
Körperliche Symptome | Normale Haut, keine Anzeichen eines aktiven Ekzems | Bereiche trockener Haut, seltener Juckreiz (mit oder ohne kleine rote/verfärbte Flecken) | Bereiche trockener Haut mit häufigem Juckreiz und Rötung/Verfärbung (mit oder ohne Anzeichen von Kratzen oder Hautverdickung) | Großflächige trockene Hautstellen, unaufhörlicher Juckreiz, Rötung/Verfärbung mit oder ohne Kratzen, großflächige Hautverdickung, Blutungen, Nässen, Risse, Veränderung der Hautpigmentierung |
Psychosoziale Symptome | Keine Auswirkungen auf das tägliche Leben | Geringe Auswirkungen auf das tägliche Leben, den Schlaf oder das Wohlbefinden | Mäßige Auswirkungen auf die täglichen Aktivitäten und das psychosoziale Wohlbefinden, häufig gestörter Schlaf | Starke Einschränkung der täglichen Aktivitäten und der psychosozialen Funktionen. Nächtlicher Schlafverlust. |
Hausärztliche Behandlungen | Emollients für die Pflege | Weichmacher und milde topische Steroidcremes (z. B. 1%iges Hydrocortison) | Emollients and moderate topical steroid creams | Emollients und stärkere topische Steroidcremes |
Spezialisierte Behandlungen | Stärkere topische Steroidcremes, Verbände (z. B. nasse oder trockene Wickel), Calcineurin-Inhibitor-Cremes | Calcineurin-Inhibitor-Cremes Verbände (z. B. nasse oder trockene Wickel) Lichttherapie Systemische und biologische Medikamente |
Mehr über die Behandlung von Ekzemen bei Babys
Emollients
These medical moisturisers and form the basis of all eczema treatments. They aim to reduce the moisture lost by the skin by covering it in a protective layer as well as replenish the skin’s moisture content. They are available as creams and bath additives and there is a plethora of different brands available on prescription. It is a case of trial and error to find one that works for your baby’s eczema. However, some children can develop a sensitivity to particular emollients over time. If your baby’s eczema seems to be getting worse it’s worth asking your GP for a different emollient. These sensitivities can settle after a break so you may end up alternating between 2 or 3 different brands. Emollients need to be used regularly and liberally, and cannot be over-used. Read more here.
Corticosteroid creams
Corticosteroid creams, also known as ‘steroid creams’ or hydrocortisone, are used to reduce skin inflammation and irritation. While they do not cure eczema, they can provide much needed relief during flare-ups. They also give you and your doctor some time to identify the triggers for your baby’s eczema. They should only be used for limited periods but are safe and should have no adverse effects if used as you GP instructs. Read more here.
Antihistamine
Antihistamines (e.g. Children’s Priton) can prescribed to reduce itching and help itchy babies sleep during eczema flare-ups. However they are not used in the day-to-day management of baby eczema.
Calcineurin inhibitor creams
These act on the immune system to reduce skin inflammation by blocking a chemical (calcineurin) which causes redness and itching of the skin. Like corticosteroid creams, they won’t cure eczema but they reduce the itching and inflammation, however these creams are only licensed for children over the age of 2.
Nahrungsmittelallergien
The NICE guidelines indicate that a food allergy should be considered in babies and young children with moderate or severe atopic eczema that has not been controlled by optimum management, particularly if the child has (or has had) colic, persistent vomiting or failed to thrive. A trial period on a dairy-free formula milk can be prescribed.
Bandages, phototherapy and systematic therapies
Bandages, phototherapy and systematic therapies are generally prescribed by specialist dermatology units and should only be used under medical supervision and monitoring. Improperly used, these therapies can aggravate rather than alleviate baby eczema.
Überweisung an NHS-Ekzemspezialisten
Die meisten Fälle von Säuglingsekzemen/atopischer Dermatitis können von Eltern und Hausärzten erfolgreich behandelt werden, indem sie Weichmacher und Kortikosteroide einsetzen und vor allem die Auslöser von Ekzemen erkennen und vermeiden. Manche Fälle sind jedoch schwerwiegender oder sprechen nur langsam an und müssen von Spezialisten behandelt werden. Die Ekzemspezialisten des NHS arbeiten als multidisziplinäre Teams in Krankenhäusern, die in der Regel aus folgenden Mitgliedern bestehen:
Eczema nurses. Referrals to specialist eczema nurses are usually for demonstrations on how to use emollients and bandages effectively. Eczema nurses will also carry out regular treatment reviews for little ones who have previously been seen by a dermatologist. The eczema nurses are the backbone of NHS eczema services. They are senior specialist nurses, specially trained to deal with skin conditions and allergy testing. It’s worth remembering that they are part of a multi-disciplinary team and will know when something needs to be referred on to a specialist doctor (and be able to make that referral). A lot of the more experienced ‘eczema parents’ we talk to actually prefer appointments with the eczema nurses over those with dermatologists.
Dermatologists. You can expect a referral to a dermatologist for severe baby eczema that is not responding well to emollient and corticosteroid treatments. This would include a child who is having 1-2 flares a month or who is reacting to badly to a number of emollients. Referrals can also be made for babies with severe or recurrent eczema infections. They can also be made if eczema is causing significant social or psychological problems for a child or their carers. This includes regular sleep disturbance, or for older children poor school attendance.
Allergy specialists. If an allergy is suspected to be causing severe eczema, eczema babies and children can be referred to an allergy specialist for further investigation including allergy testing and dietary advice.
Unsere Redaktionspolitik
Wir von ScratchSleeves möchten Ihnen vertrauenswürdige und genaue Informationen bieten. Wir arbeiten mit qualifizierten Dermatologen und Ärzten zusammen und stützen uns auf von Experten begutachtete medizinische Studien und unsere eigenen Erfahrungen als Eltern. Alle medizinischen Inhalte werden vor der Veröffentlichung von einem Dermatologen oder einem geeigneten Arzt überprüft, um Vollständigkeit, Genauigkeit und eine angemessene Verwendung der medizinischen Sprache sicherzustellen. Einzelheiten zu den Gutachtern finden Sie am Ende jedes geprüften Beitrags und auch auf unserer Seite "Das Team".
Alle wissenschaftlichen Untersuchungen, auf die in unserem Blog Bezug genommen wird, stammen aus von Experten begutachteten Veröffentlichungen. Alle medizinischen Artikel über Ekzeme, auf die wir verweisen, sind in der GREAT-Datenbank (Global Resource of Eczema Trials) enthalten, die vom Centre of Evidence Based Dermatology der Universität Nottingham verwaltet wird. In dieser Datenbank sind Informationen über alle randomisierten Kontrollstudien und systematischen Übersichten über Ekzembehandlungen zusammengefasst. Die Studien werden mit Hilfe einer hochsensiblen, umfassenden Suchstrategie identifiziert, die mit der Cochrane-Standardmethodik kompatibel ist. Cochrane ist international als der höchste Standard in der evidenzbasierten Gesundheitsversorgung anerkannt. Links zu den Veröffentlichungen, auf die wir uns beziehen, sind am Ende jedes Artikels aufgeführt.
Haftungsausschluss
The original editorial information we provide is not intended to be a substitute for professional medical advice, diagnosis, or treatment. Always seek the advice of your doctor or other qualified healthcare practitioners regarding a medical condition. Never disregard professional medical advice or delay in seeking it in because of anything you have read on the internet.
This post has been reviewed for clinical accuracy by Dr Nikky Ellis. Nikky also has first-hand experience of navigating the NHS eczema and allergy services with her itchy son. After a number of years working in A&E, Nikky is now a GP.
Here at ScratchSleeves we don’t just share our experiences of bringing up an eczema child, we also manufacture and sell our unique stay-on scratch mitts and PJs for itchy babies, toddlers and children. We now stock sizes from 0-adult years in a range of colours. Visit our webshop for more information.